|
||||||||
Shannon Strong werd in 1963 geboren in Florida en zong en speelde in de jaren ’80 gitaar bij enkele punkgroepen in Denver. Daarna verhuisde ze naar Europa waar ze zich in Londen aansloot bij de groep ‘Horseland’. In 1987 trok ze verder door naar Berlijn waar ze in de beroemde ‘Hansa’-opnamestudio’s aan de slag ging als audio-engineer voor platen van o.a. ‘U2’ (album “Achtung Baby”) en ‘Nick Cave And The Bad Seeds’ (album “The Good Son”). Uit die periode stamt haar kennismaking en haar vriendschap met Mick Harvey, de Australische multi-instrumentalist en producer die in 1983 samen met Nick Cave diens band ‘The Bad Seeds’ heeft opgericht. In 1992 nam Shannon Strong samen met Mick Harvey en gitarist Hugo Race een eerste demo op met vier eigen nummers die echter nooit werden uitgebracht. In 1995 nam ze dan samen met topproducer Daniel Lanois opnieuw een vier songs tellende demo op met het nummer “Darlin’” dat op de soundtrack van de film ‘Sling Blade’ belandde. Toch duurde het tot in 2003 vooraleer ze onder de artiestennaam ‘Bambi Lee Savage’ met “Matter Of Time” een eerste album kon uitbrengen. Daarna volgden er nog twee studioplaten met “GJ And The PimpKillers” uit 2009 en “Darkness Overshadowed” uit 2012, een album dat in Australië met Mick Harvey als producer werd opgenomen. Daarmee zijn we eindelijk aanbeland bij het onderwerp waarover we het in deze recensie eigenlijk willen hebben, zijnde de release van haar nieuwe album “Berlin-Nashville Express”. Die nieuwe plaat werd opgenomen in Los Angeles, Melbourne, Denver, Berlijn, San Francisco en Nashville met instrumentale bijdragen van een hele reeks topmuzikanten waaronder Mick Harvey en gitaristen Jim Wilson en Will Kimbrough en met Glenn Taylor op pedal steel en Mark T Jordan op orgel. De tien country- en Americana-songs op dit album werden allemaal door ‘Bambi Lee Savage’ zelf van tekst en muziek voorzien. De inspiratiebronnen voor de liedjes op deze plaat zijn afkomstig van alomgekende countrylegendes als Hank Williams, Johnny Cash en Loretta Lynn. Als eerste single uit “Berlin-Nashville Express” werd geopteerd voor de openingstrack “Honey” (zie video). Helemaal op het einde van de plaat brengt ze een remix van de hierboven vermelde song “Darlin’” die ze in het begin van haar carrière in 1995 componeerde. De eerder aangehaalde countryinvloeden zijn voornamelijk aanwezig in songs als “Get Out My Pillow (I’m Comin’ Home)”, “This Blue Heart” en “I’ll Have To Leave Town (To Get Over You)”. Ook werden er een aantal persoonlijke levenservaringen in songs vertaald, zoals haar recente bekering tot het christendom in “Walk In Love”, haar relatieproblemen in “I Can’t Count On My Man” of haar alcoholverslaving in de meer rockende songs “Demon Alcohol” en “Drinker Of Gin”. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||